DIG IT

Mueller_DIG IT_ Installationsaufnahme_01

Harald F. Müller
DIG IT, 2022
Installation view

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DIG IT - Harald F. Müller / 22.10.21 – 17.12.21

The works of Harald F. Müller show us our relationship to the world of images. The artist does not see himself as a painter and yet reflects the color magicians of the past such as Titian,Cézanne, Matisse, Le Corbusier or Mark Rothko.The extent of his interest in images is shown by the so-called "cuts", "cutouts",which can take on different forms. The "Ciba Noir," for example, are square, undeveloped cibachrome photographic papers that are mounted on a voluminous aluminum constructions mounted on colored walls. This special photographic paper, which is hardly used today,was used for enlarging slides and is characterized by special brilliance and color fastness, because the color pigments are embedded directly in the photographic layer. Before it is developed, however the paper shows an unspectacular brown surface. Each of these blind squares contains the potential of all possible images. The same is true of the "mirror cuts," which, as is usual with mirrors, can depict everything visible.The varying reuses of set motifs in sculptural wall objects play with our perceptual senses. The play with reflection and spatial construction provokes an inexhaustible number of spatial impressions and exhibition situations.

Die Arbeiten von Harald F. Müller zeigen uns unser Verhältnis zur Welt der Bilder. Der Künstler versteht sich nicht als Maler und reflektiert doch die Farbmagier der Vergangenheit wie Tizian, Cézanne, Matisse, Le Corbusier oder Mark Rothko.Wie umfangreich sein Interesse an Bildern ist, zeigen die sogenannten «Cuts», «Ausschnitte», die unterschiedliche Formen annehmen können. Bei den «Ciba Noir» handelt es sich zum Beispiel um quadratische, nicht entwickelte Cibachromfotopapiere, die auf voluminösen Aluminiumwabenplatten fixiert sind, die wiederum auf farbigen Wänden montiert sind. Dieses spezielle Fotopapier, das heute kaum mehr benutzt wird, diente der Vergrösserung von Dias und zeichnet sich durch besondere Brillanz und Farbechtheit aus, weil die Farbpigmente direkt in die Fotoschicht eingelagert sind. Bevor es entwickelt wird, zeigt das Papier aber eine unspektakuläre braune Oberfläche. Jedes dieser blinden Quadrate enthält aber das Potenzial aller möglichen Bilder. Ähnliches gilt für die «Spiegelcuts », die wie bei Spiegeln üblich, alles Sichtbare abbilden können.Die variierenden Wiederverwendungen gesetzter Motive in skulpturalen Wandobjekten spielt mit unserer Wahrnehmungssensorik. Das Spiel mit Reflektion und Raumkonstruktion provoziert unerschöpflich viele Raumeindrücke und Ausstellungssituationen.

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March 12, 2022
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